måndag 6 februari 2017

These shoes were made for walking...

Nu var det länge sedan jag bloggade om hälsa, mat och min resa mot ett värkfritt liv. Jag kommer fortsätta att skriva mellan varven - när jag har tid, ork och något "vettigt" att berätta eller tipsa om. Så jag hoppas du vill fortsätta hänga med!

Idag gör jag ett litet kort inlägg, för att berätta "status" - hur jag mår idag. Intressant? Nja, kanske inte för alla, men ur ett hälsoperspektiv och för dig som också kämpar med rehab och mot ett friskmål, kan det eventuellt kännas "peppande" - tror jag. Hur menar jag nu? Jo, Diskbråcks-Ulle var nämligen på status-koll hos en sjukgymnast i förra veckan. För att få veta hur det står till med nerverna i vänsterbenet och för att få ett nytt, professionellt utlåtande om min styrka och aktuella hälsa. Och så var jag nyfiken på om eller när jag skulle kunna börja löpträna så smått igen...

Besöket var verkligen på tiden! Jag har ju tränat på egen hand sedan jag lämnade första sjukgymnasten i juni förra året. Har lagt till vattenpilates, medicinsk yoga och har promenerat en hel del, både med och utan stavar. Det jag "råkat" glömma bort, trots att jag tänker på det väldigt ofta, det är bålstabiliteten! Ja, förutom att jag ju börjat sitta på hästryggen igen förstås... 

Resultatet av mitt första sjukgymnastbesök är jag nöjd med. Nerverna (i benet och foten alltså!) är ännu inte som de ska, men jag har relativt god styrka. Jag kan fortsätta med den träning jag redan har varje vecka, men det krävs mer magstyrka innan jag ska börja löpträna. Så nu ska jag träna magmusklerna på ett ganska försiktigt sätt, bl.a. med hjälp av en Pilatesboll, för att slutligen komma fram till ett lämpligt styrketräningsprogram. Ett steg i taget - mot en bra mycket friskare och starkare Ulrika!


Fortsätter med promenader ett tag till - och det är ju något jag gillar också!

Yes, vi lagar fortfarande mat som passar vår blodgrupp. Här är det min man som tillagat ett aubergine-recept, som jag fick tips om - och som du hittar hos Mathem.



Hälsokramar från Höganäs


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar