onsdag 18 januari 2017

Inspirerande böcker för din hälsa

Igår var jag iväg på ännu ett coaching-tillfälle och det är verkligen nyttigt. Själva "jobbet", med att komma vidare och finna lösningar på problem eller så, det står jag ju själv för. Och det kanske är just det som gör det så framgångsrikt; att det inte är något "quick-fix" utan nytt/nya sätt att tänka, agera och leva. Hur som helst, väldigt lärorikt och rekommenderas!

Eftersom både min coach och jag gillar att prata om andra saker också - efteråt - hamnade vi denna gång inom temat hälsa och mat. Jag berättade kort om min hälsoresa och skickade direkt några länkar - både till den här bloggen, men även till de böcker som varit till glädje för mig när jag startade hälsoresan redan för ett år sedan. Sedan dröjde det bara till kvällen innan jag fick ett glatt meddelande med bilder på böcker som hade lånats på biblioteket. Och jag blir såå glad av att kunna inspirera!

Så här kommer nu några boktips, för dig som är nyfiken på att leva gluten- och mjölkfritt, kanske vill minska ner på socker och som vill läsa mer om s.k. blodgruppskost:

  • Gluten- och mjölkfritt: "Clean cooking" av Elisabeth Johansson. Jag fick boken i julklapp och har själv bara hunnit prova Chiapuddingen och muffinsen, men det jag  redan gillar med boken är bilderna och tydligheten.




  • Sockerfritt: "Sockerdetox" av Filippa Salomonsson. Jag och min man följde denna bok helt under en tre veckors detox och om det är så att du behöver bryta ett starkt sockersug, är min rekommendation att göra något i den här stilen! Det blir ett nyttigt och roligt startskott på din resa mot ett mer hälsosamt liv - jag lovar. Bara känslan av att ha lyckats är underbar!

    Du kan läsa tidigare inlägg om hur jag genomförde denna Sockerdetox och hur jag sedan utvärderade den efteråt, i mina reflektioner.
  • Blodgruppskost: "AB-nollmetoden med Ulrika" av Ulrika Davidsson. För dig som också tror att våra kroppar är unika och därför reagerar olika på det vi stoppar i oss. Jag var själv lite skeptisk inför två-veckors-programmet i boken, som lovade att jag skulle tappa 4 kilo. För mig var liksom målet att må bättre, minska värk i kropp och knopp - inte gå ner i vikt. Men, det stämde faktiskt! Därefter har jag tappat fler kilon; de som jag aldrig gick ner efter graviditeten för tio år sedan. Så nu håller jag en idealvikt och känner mig lätt på ett hälsosamt sätt!

    Här kan du läsa hur min första vecka med blodgruppskost var. Nyfiken på ännu mer kring blodgruppskost, så ska du läsa blogginlägget "Tankar du rätt bränsle till bilen?"

Sist, men inte minst, lägger jag till ett tips om att baka goda, gluten- och mjölkfria bullar! Receptet hittar du också via ett tidigare blogginlägg. Om du har några frågor, är du alltid välkommen att kontakta mig. Jag är ingen hälsoexpert, men har provat ett och annat under åren...

Hälsokramar från Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar