måndag 21 november 2016

Konsten att slappna av hos tandläkaren...

Jag har aldrig gillat att gå till tandläkaren. Efter varje besök säger jag till mig själv att använda tandtråd flitigare, så att jag förhoppningsvis slipper laga hål. Men, jag fortsätter faktiskt att slarva lite, även om jag är väldigt flitig med tandborsten. Ibland klarar jag mig med ett besök hos tandhygienisten, fast inte i år... En liten bit av en gammal lagning hade lossnat och det såg även ut att ha bildats lite karies i tanden. Även i tanden bredvid. Såklart... Jag hade egentligen tid förra veckan, men då vaknade jag med migrän och vågade inte pressa mitt stackars huvud ytterligare. Så hade jag tur att få ett återbud idag, och har laddat hela helgen - mentalt alltså.

Har andats in och ut genom näsan, på lugnaste yoga-vis. Har tänkt positiva tankar; att det är sådan tur att tandvård finns och att jag har frisktandvård, så att jag åtminstone inte betalar en stor summa vid varje besök. Tror du att det hjälpte? Nepp, tyvärr inte! Tror faktiskt att jag har en släng av tandläkarskräck, eller det som kanske mer psykologiskt kan kallas tandvårdsrädsla.



Idag var jag på plats fem minuter innan, men fick direkt besked om att tandläkaren var något försenad. Efter ca 20 minuter och två toalettbesök, massa andning, lite "facebookande" och en snabb bläddring i dagens tidning, blev det min tur. Och vilket omtänksamt team som mötte mig! Full förståelse för min ångest och så kommunikativa. Jag är egentligen inte rädd för själva smärtan, ifall det borras på en nerv eller så, utan tycker framför allt att det är urjobbigt att gapa i 40-50 minuter. Känslan av att inte kunna andas eller svälja när jag behöver, den är värst.

Just idag bråkade bedövningen något också, så först efter 3-4 försök (och lång tids gapande...) var det dags för själva borrandet. Som gick på ett kick - trots många extra pauser, för min skull. Nu är jag fortfarande rejält bedövad, trött och lugn. Och småskrattar lite så här i efterhand åt Folktandvårdens skämt i väntrummet! Som exempelvis den här "Det var en älg som duschade,så han blev ren" eller "Det var en gång två myror och en stack". Ha ha ha! Slutklämmen på Folktandvårdens reklam är "Även dålig humor förtjänar fina leenden".

"Det var en älg som duschade,så han blev ren" - ha ha ha! (bild från pixabay.com)  


Nu dröjer det i alla fall till mitten av januari, innan det är dags igen! 
Hälsokramar från Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar