onsdag 9 november 2016

Vintertrötthet & ökat sötsug...

Det här året har jag mötts av många fler kritiska röster angående vintertid vs. sommartid. Jag själv skulle önska att vi hade "dubbel sommartid" och fick ännu mer av ljuset på eftermiddagen och kvällen. För ärligt talat; vad spelar det för roll om det blir lite ljusare på morgonen? 

Hur som helst, så påverkar ljuset eller snarare brist på ljus, mig väldigt mycket i år. Förra året var jag visserligen liggande 24 timmar om dygnet och åt starka värktabletter, så det går inte att jämföra med. Men i år ville jag se om det blev någon skillnad, med tanke på vår kostomställning. Har det blivit någon skillnad mot tidigare år? Svar nej. Varför då? Jo, för med mörkret kom även sötsuget... Känner du kanske igen dig?

Vi var ju så duktiga och gjorde en sockerdetox i våras och försökte sedan undvika eller minska ner rejält på vanligt socker. Senaste tiden har det inte bara varit mörkt, utan vi har även tillåtit oss att göra många små "undantag"... Typ provsmaka ett nachobröd eller låta både majs, gurka och avokado följa med på tacostallriken (som blodgrupp 0 bör undvika). Ja, då är det kanske inte så konstigt att vi även "trillar dit" när det gäller socker, eller hur? 

Läste precis en artikel som handlar om trötthet och ser bl.a. att sötsug är ett symptom, när det gäller s.k. "årstidsbunden depression". Tror det är dags att leta fram recepten på nyttiga godsaker igen! Och vara flitigare med lunchpromenader, för att få liiite ljus i alla fall. 

Fler som är trötta så här års... (bild från unsplash.com)


(Trötta) Hälsokramar från Ulrika


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar